Jeg har mange baller i luften når det gjelder hobby. Jeg strikker, hekler, hakker, pjoner, broderer, tegner, maler, perler, klipper og limer. Pluss en god del mer som jeg ikke kommer på i farten. Men her finner du da bilder av en del av det jeg lager. Skal prøve å være flink til å oppdatere så snart noe nytt blir produsert :)Har aldri hatt en bloggside før, så vi får se hvordan det går ;)

mandag 6. mai 2013

Bakedag :)

Klokken 08.00 i morges var allerede frokosten unnagjort, og jeg var i full gang med bolledeig. Jeg lagde en dobbel deig siden en enkel bare skal bli 12 boller, og jeg byttet ut sukker med sukrin. Her er oppskriften jeg brukte:

FASTELAVENSBOLLER

50 gr. tørrgjær
3 ½ dl melk
100 gr. smør
Ca. 1 liter hvetemel
1 dl sukker
1 ts. kardemomme
1 ts. bakepulver
Egg til pensling

Fremgangsmåte
Bland alt det tørre. Smuldre smøret i det tørre. Bland så i melken. Lag en jevn deig som skal heve i ca. 30 min. lag 12 boller. Etterhev i ca. 20 min., og pensle med egg. Stekes i ca. 15 min. på 210 ‘c
Del bollene og ha i pisket krem og sikt melis over på toppen.

Og slik ble resultatet:

Jeg bruker ikke krem inni disse bollene, så man kan godt bruke oppskriften til helt vanlige boller og ikke bare til fastelaven ;) I dag delte jeg den doble deigen i to og lagde kanelsnurrer av den andre halvparten av deigen. De ble særdeles store og gode, om jeg så må få si det selv ;)


Siden denne bolledeigen skal heve i to omganger, lagde jeg en eplekake mens jeg ventet på å få rulle ut bollene. Også her byttet jeg ut sukkeret med sukrin:

Denne ble så smått brent på toppen, men det var nok mest fordi "hjelperen" min på kjøkkenet (i form av min mor) satte ovnen på 225'c av gammel vane istedenfor 175'c slik jeg ba henne om... Men kaken ble da god likevel den :) Oppdaget det i tide og fikk avverget en helt svidd kake ;) Litt melis på topp før servering, og ingen ser det :p

Etter brunsj kl 11.00 trente jeg Zumba og strikk, og nå er det straks tid for lunsj :) Jeg holder ennå skjema i ukedagene ;)

Til jul strikket jeg et par halvstrømper til min venninnes datter, men jeg glemte jo selvfølgelig å ta bilde av de. Venninnen min var så snill å knipse et bilde og sende til mobilen min, så slik så de ut:
Jeg visste at datteren ønsket seg slike da hun hadde spurt om ikke venninnen min kunne strikke slike til henne, så hun ble visst veldig glad når hun pakket opp gaven fra meg :) Og det er jo bra :)

Nå har endelig bestevenninnen min fått bursdagsgaven sin, og satt den opp i stuen. Så nå er det trygt å legge ut bilde av den her inne også: 

Ellers så har vi stadig besøk av Nøtteliten som raider alle fuglematerne vi har utenfor huset :)
Her sitter ekornet godt plantet ved fuglebadet utenfor vinduet mitt, som for tiden er fylt opp med fuglefrø og nøtter :) 
Vi har også noen fuglematere hengende i rognebuskene, og det er ganske urkomisk å se alle de akrobatiske krumspringene ekornene gjør for å få tak i maten :D 

Etter hvert vil det vel bli enda mer liv utenfor hos oss, da skjæra har vært og bygget rede i grantrærne. Det er første gangen de har laget rede her, så det er jo litt spennende da :)

Sånn bortsett fra det så er det de vanlige småfuglene som besøker oss daglig, og titter innom for å se om det er mer mat igjen etter ekornenes tokter ;)

Åja! Og så har jeg lagt opp til et par Polaris-lester som skal gis bort i bursdagsgave ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar