mandag 10. juni 2013

Første Polaris-lest...

...nesten ferdig.

Det er ennå noen små detaljer som jeg skal sy på, men den er da i det minste ferdig strikket :) Jippi! 
Som dere kanskje husker så strikket jeg først foten i hvitt og svart, men rekte opp for å strikke den i blå og svart isteden. 

Hvit Polaris-lest

Nå må jeg bare lage et mønster til foten på den andre lesten, så skal vel den også bli ferdig strikket om ikke så lenge ;) I morgen er det bare en mnd igjen til de må være ferdige, så det skal nok gå bra ;)

På lørdag var det plutselig brødbakst som sto på planen. Jeg hadde kvelden før sittet og tittet i en gammel oppskriftsbok, og fikk bare så lyst til å prøve ut noen oppskrifter. Jeg har skrevet ned en hel haug med oppskrifter, men bare prøvd en brøkdel av de. Så jeg fant ut at nå var det sannelig på tide! Det første jeg bakte var et "Møllesteinsbrød".

MB
MØLLESTEINSBRØD
3 dl melk
2 dl vann
2 ss smør
1 ss sukker
50 gr gjær
½ ts salt
2 dl havregryn
3 dl hvetekli
3 ss sesam og valmuefrø
500 gr hvetemel

Lunk melk, vann og smør.
Rør ut gjæren i dette.
Tilsett sukkeret.
Rør inn salt, havregryn, kli og sesamfrø.
Tilsett så mye hvetemel at du får en smidig deig.
Dekk til med plastfolie og la deigen heve på et lunt sted i ca 45 min.
Trill ut boller og sett dem tett i tett i en smurt, stor rund form eller ovnspanne.
Etterhev i ca 20 min.
Pensle med melk eller vann, dryss over sesam- og valmuefrø.
Stek i 30-40 min på 225 grader.

Tytt
BRØD MED TYTTEBÆR
5 dl vann
25 gr smør
1 dl olje
50 gr gjær
2 ts salt
1 dl rugmel
1 dl havrekli
1 dl tyttebærsyltetøy
17 dl hvetemel

Smelt smøret, tilsett vann og la blandingen bli fingervarm, rør ut gjæren.
Tilsett salt, havrekli, rug, tyttebærsyltetøy og olje.
Elt inn hvetemelet til deigen blir passe fast.
Dekkes med plast, la den stå et lunt sted i ca 1 time.
Ha deigen på bakebordet, del den i to like store emner. (Husk å ta av litt deig til bokstavene).
Form til runde brød og legg dem i en liten springform.
Trill ut avlange «pølser» som formes til bokstaver. Pensle litt vann under bokstavene, det fungerer som klister.
For å få en glatt og blank overflate pensles det over hele brødet med eggeplomme rørt ut med 1 ss vann pr eggeplomme.
Dekk brødene med plast og etterhev i ca 25 min.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 35-40 min.

Siden jeg brukte tørrgjær på begge deigene, så blandet jeg alt det tørre og slo over den oppvarmete væsken. Rugmel og hvetekli hadde jeg ikke, så der brukte jeg vanlig grovmel. Og frø hadde jeg heller ikke. Men brødene ble gode de ;)

8 kommentarer:

  1. Hei:-) polaris lester var utrolig flotte:-) du er kreativ:) er dette en oppskrift du har funnet på selv eller?

    SvarSlett
  2. Hei :)
    Tusen takk for kommentar :)
    Ja, en venninne utfordret meg til å strikke Polaris-lester i 30-års gave til typen hennes så disse har jeg komponert selv. Du finner bilde av de ferdige lestene på en senere blogg, og i mappen strikking ;)

    SvarSlett
  3. Hei :-) Har du laget deg et mønster på lestene? Har prøvd selv å tegne, men får det ikke til. Er det en mulighet for at du kunne hjelpet meg med det?:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Jeg skal legge ut scooter-mønsteret under oppskrifter ;) Ja, jeg har satt sammen dette mønsteret selv :)

      Slett
  4. Supert! Tusen takk :-)

    SvarSlett
  5. Hei! Hadde du glemt å legge ut mønster på de fine polaris sokkene du lagde? :-) Har sååå lyst til å starte med julegave produksjob!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Diagrammene til motivene på føttene ligger under oppskrifter. Resten av oppskriften er blitt borte under oppussing, men jeg la opp 60 masker på leggen ihvertfall... Det husker jeg.

      Slett
    2. Der fant jeg det, var mer på utkikk etter leggene. Men får prøve å tegne ut i fra bildene dine :-) Hvilket garn og pinne brukte du?

      Slett