Jeg har mange baller i luften når det gjelder hobby. Jeg strikker, hekler, hakker, pjoner, broderer, tegner, maler, perler, klipper og limer. Pluss en god del mer som jeg ikke kommer på i farten. Men her finner du da bilder av en del av det jeg lager. Skal prøve å være flink til å oppdatere så snart noe nytt blir produsert :)Har aldri hatt en bloggside før, så vi får se hvordan det går ;)

søndag 27. oktober 2013

Bake bake bake :)



I det siste har jeg hatt mer lyst til å bake enn å gjøre noe særlig med håndarbeid, så da så :)

På torsdag hadde jeg en skikkelig bakedag, og det som kom ut av den var grove rundstykker:
Grove rundstykker

Klippekrans (med Natreen istedenfor sukker)
Klippekrans

Kanelsnurrer:
Kanelsnurrer

Og brød:
Brød

Idag derimot prøvde jeg meg på en sjokoladekake uten egentlig noen oppskrift. Den ble veldig søt, men ellers god :)
Sjokoladekake

Sjokoladekake:
3 egg
2 dl sukker
Pisk eggedosis.
3,5 dl hvetemel
3/4 ts natron
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
3 ss kakao
Sikt i det tørre, bland godt.
Slå i 1 dl sø fra en boks hermetisk mandarin, rør godt.
Ha i 4 ss smeltet mørk kokesjokolade som er iblandet 4 ss kaffe.
Rør til det er blandet ut i røren.
Ha i knuste valnøtter. (Hvor mye bestemmer du selv). 
Stekes på 170 - 180 grader ca 1 time.
Ta den ut og la den hvile og kjøle seg ned mens du lager kremene. 
Hvit krem til å ha oppå kaken:
1 eske Tine kremost naturell
50 gr smør
125 gr melis
1/2 ts vaniljesukker
Bland alle ingrediensene og rør til det blir en smidig krem. Sett i kjøleskapet.
Krem til å ha inni kaken:
50 gr smør
100 gr melis
3-4 ss kakao
1 ts vaniljesukker
Sterk kaffe
Rør smør, melis og vaniljesukker først. Bland i kakaoen, og smak til kaffen til slutt. Du bestemmer selv hvor sterk kaffesmak du vil ha ;)
Når kaken er passe avkjølt, nesten kald, deler du den i 2 og smører kaffekremen inni. Smør den hvite kremen på toppen og pynt med resten av den smeltede sjokoladen, granateple, mandarinbåter, valnøtter eller hva du vil ;)
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Grove Rundstykker:
6 dl hvetemel
4 dl grovmel
1 pk gjær
1 ts salt
4 dl vann
2 ss smør
Bland alt det tørre. Smelt smøret og slå vannet oppi smøret til det blir fingervarmt. Slå smørvannet i det tørre, bland til en smidig deig. Hev deigen en halvtime, bak ut passe store emner, sett til etterheving i 20 min. Stekes på 225 grader i ca 20 min. 
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
Kanelsnurrer/klippekrans/boller:
Ca 1 liter hvetemel
1 dl sukker (Natreen)
1 pk gjær
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
100 gr smør
3,5 dl melk

Bland alt det tørre. Smuldre smøret i det tørre. Lunk melken til den er fingervarm før du har den i. Lag en smidig deig. Hev deigen 30 min. Bak ut passe store emner. Etterhev i 20 min. Stekes på 210 grader ca 15-20 min.

Dette er grunndeigen jeg bruker til både boller, kanelsnurrer og klippekranser ;) Hvis du vil lage kanelsnurrer/klippekrans kjevler du bare ut deigen til en firkanta leiv, smører på smør, strør kanel og sukker/Natreen på :)
Brødene har jeg ikke noe oppskrift på. Jeg setter en kjele med vann på oppvarming mens jeg blander ca 4/5 stor pose mel med ca 1/2 pk grovmel, 1 ss salt og 1,5 pk gjær. Så slår jeg vann i til deigen blir passe smidig. Hever deigen i ca 2 timer, baker ut 3 brød som jeg legger i en smurt langpanne. Etterhever brødene 30-45 min før jeg steker de på litt over 200 grader i nærmere en time på nederste rille.
Og dett var dett :) Nå har dere oppskriftene til alt det jeg har bakt den siste uken hvis dere vil prøve dere på noe selv ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar