tirsdag 12. august 2014

Kalendergaver og putetrekk :)

Jeg er i full gang med strikk til mine nærmeste som jeg kan gi vekk i desember :) Enten det er til kalendere eller julaften ;)

Det første jeg strikket, var denne vendbare Marius-grytevotten:
Det skulle egentlig bli en gryteklut, men siden jeg la opp med dobbelt garn på pinne nr 3,5 så ble det jo alt for stort med 56 masker! Da fant jeg ut at jeg skulle lage til en liten tommel og gjøre kluten om til en vott ;) Jeg heklet den sammen på begge sider, så den er likedan på både innsida og utsida. Slik ble da resultatet, og så blir det opp til mottaker hvilken side de vil ha ut :) 

Men man kan jo nesten ikke gi vekk en grytevott uten matchende klut, eller? Jeg fant ihvertfall ut at jeg skulle strikke en gryteklut også :)
Jeg liker ennå ikke dette Marius-mønsteret, men det er da lett å strikke i det minste. Trenger ikke engang å ha mønsteret foran meg lengre ;) Da går det jo straks litt lettere :) 
Har også begynt på en liten Marius-duk, men der har jeg ikke sydd for, klippet opp og strikket kant ennå... Jeg strikket den rundt som en tube, fordi jeg tenkte at det ville bli enklere ennå strikke att og fram. Men så viste det seg at teknikken Steeking ikke kan brukes på bomullsgarn.... Skikkelig nedtur!! For det var den jeg var spent på å prøve :(

Jeg fikk vite at en slektning er skikkelig hekta på fargen rosa og One Direction, og mens jeg nå er i Marius-modus, så laget jeg Marius putetrekk med en twist: 
I åpningen nede skal jeg sy inn trykknapper, men ellers er det ferdig :)

Til meg selv holder jeg på med enda et putetrekk. Denne gang et Doctor Who putetrekk:
 Jeg har strikket Tardis-mønsteret nede og ordene øverst (Wibbly Wobbly Timey Wimey Stuff), mens mønsteret i midten har jeg sydd på med maskesting. Jeg vet bare ikke hva jeg skal sy på baksiden! Har dere noen forslag?
Jeg har et område på 60x60 masker å fylle ut...

1 kommentar:

  1. Virkelig smart å lage grytevott.
    Har nå sittet å sett litt i bloggen din . Du er så flink.
    PS. Kanskje vi sees på strikketreffet på Bardufoss.